Är det dags att flyttstäda?

Vi följer Mäklarsamfundets råd vid flyttstädning, samt har 10 dagars garanti på våra flyttstädningar. Garantin innebär att om det, mot alla odds, skulle bli anmärkningar på städningen från t.ex. besiktningsman, hyresvärd eller inflyttande, kan Du meddela oss detta inom 10 dagar. Vi återkommer då snarast och rättar till felen utan någon extra kostnad.

I våra flyttstädningar ingår fönsterputsning, samt städverktyg och städmaterial, som standard. Det bästa är om Din bostad är helt tömd när vi kommer. Vi tar med oss allt vi behöver för att utföra städningen. Men säg gärna till oss i förväg om Du även har tagit ner all belysning, så att vi kan ta med oss egna lampor!

Flyttstädning av privatpersoners bostäder räknas som en ruttjänst. Du får alltså skattereduktion (rutavdrag) motsvarande hälften av vad flyttstädningen kostar. Här kan Du läsa mer om rutavdraget.

Flyttstädning med 10 dagars garanti. Fönsterputsning, städverktyg och städmaterial ingår. Vi kan ofta ställa upp med kort varsel. Kontakta oss!

Nu har Du en sak mindre att oroa Dig för när Du ska flytta

Du betalar per kvadratmeter bostadsyta. Ring 08-86 81 50 eller maila till info@cleanhelp.se för att boka din flyttstädning.

I våra flyttstädningar ingår fönsterputsning, samt städverktyg och städmaterial, som standard. Det bästa är om Din bostad är helt tömd när vi kommer. Vi tar med oss allt vi behöver för att utföra städningen. Men säg gärna till oss i förväg om Du även har tagit ner all belysning, så att vi kan ta med oss egna lampor!

När Du bokar en flyttstädning hos oss betalar Du per kvadratmeter. Vi vet att vi har jämförelsevis låga priser, och självklart är priset viktigt för Dig som kund, men det finns även andra saker man bör titta på när man väljer städfirma, exempelvis:

Trygghet och säkerhet

  • Clean help Stockholm AB har en ansvarsförsäkring som gäller i Din bostad när vi städar hos Dig.
  • Vår personal har legitimation från ID06.
  • Vi har säkra nyckelrutiner, samt säker kod- och larmhantering.
  • Alla våra medarbetare är kontrollerade mot brottsregistret. Även en kreditkontroll har gjorts.

Anställningsvillkor

Samtliga våra medarbetare är anställda i vårt bolag Clean help Stockholm AB och vi betalar alla skatter, avgifter och försäkringar, samt betalar avtalsenlig lön.

Om olyckan skulle vara framme

Försäkrat, vitt, rent, tryggt! Det är vårt motto. Med detta vill vi visa att, om Du anlitar Clean help Stockholm AB, är Ditt hem och Ditt företag i trygga händer, om något oförutsett skulle råka inträffa.

Detta ingår som standard i kvadratmeterpriset

Bostadsrum

  • Målade ytor, inklusive utrymmen mellan element, dörrar och väggar rengörs.
  • Fönster tvättas in- och utvändigt. Fönsterbågar, snickerier och persienner torkas och dammas av.
  • Garderober, garderobsinredning och yta ovanpå garderob rengörs.
  • Golv, golvlister och trösklar torkas av.

Kök

  • Målade ytor, inklusive utrymmen mellan element, dörrar och väggar rengörs.
  • Fönster tvättas in- och utvändigt. Fönsterbågar, snickerier och persienner torkas och dammas av.
  • Skåp, köksinredning och yta ovanpå skåp rengörs.
  • Golv, golvlister och trösklar torkas av.
  • Taket tvättas (om det är målat).
  • Spisen rengörs ut- och invändigt. Golv- och väggytor bakom spisen rengöres på alla sidor.
  • Armaturer nedmonteras och diskas.
  • Köksfläkt, samt ventiler, rengörs in- och utvändigt.
  • Kyl, sval och frys avfrostas och rengörs in- och utvändigt på alla sidor, samt luftas.
  • Överskåp samt utrymmen bakom kyl och frys rengörs.

Badrum, WC

  • Badrumsskåp rengörs.
  • Speglar tvättas.
  • Fönster tvättas in- och utvändigt.
  • Toalettstol, tvättställ samt badkar eller duschkabin rengörs noggrant på in- och utsidor.
  • Golvbrunnar rensas.
  • Väggar och golv rengörs.

Grovkök eller tvättstuga

  • Tvättmaskin, torktumlare och torkskåp rengörs och avtorkas och filtren rensas.
  • Golvbrunnar och ventiler rengörs.
  • Förvaringsutrymmen inne i tvättstuga eller grovkök rengörs.

Detta ingår inte som standard, men kan bokas extra

Övriga förrådsutrymmen, som inte är del av din bostadsyta

  • Röjning och städning

Observera att städning av utrymmen som inte är del av din bostadsyta inte räknas som en ruttjänst. Bortforsling av skräp räknas aldrig som en ruttjänst och man kan därmed inte utnyttja skattereduktionen för detta.

Tomt och trädgård

  • Klippning av gräsmatta.
  • Bortstädning av skräp.
  • Bortforsling av skrot och byggavfall.

Enklare trädgårdsarbete, som gräsklippning, räknas som en ruttjänst, men observera att bortforsling av skräp aldrig räknas som en ruttjänst och man kan därmed inte utnyttja skattereduktionen för detta.

Vi kan ofta utföra flyttstädningar med mycket kort varsel. Använd kontaktformuläret till höger för att skicka en bokningsförfrågan, eller ring oss på 08-86 81 50 eller skicka e-post till oss på info@cleanhelp.se

Om Du behöver ställa in flyttstädningen

Om Du måste ställa in städningen, eller boka om, vill vi på Clean help få informan om detta så snart som möjligt, men absolut senast 24 timmar i förväg. Sker avbokningen senare än så måste Du betala det som städningen skulle ha kostat.

Detta gäller:
  • Avbokning eller ombokning senast 2 veckor i förväg: Alltid fritt.
  • Avbokning eller ombokning senare än 2 veckor i förväg, men fortfarande 24 timmar innan städpasset startar: Det är ok max 2 gånger per år, per kund/familj/företag. Därefter måste kunden betala vad städningen skulle ha kostat.
  • Avbokning senare än 24 timmar i förväg: Kunden måste alltid betala vad städningen skulle ha kostat.

För företag

  • Fakturering sker i efterskott en gång per månad.
  • Betalningsvillkor är 30 dagar.
  • Dröjsmålsränta är 10%.

För privatpersoner

  • Fakturering sker i efterskott en gång per månad.
  • Betalningsvillkor är 15 dagar.
  • Dröjsmålsränta är 10%.
  • Clean help Stockholm ansöker om Ditt preliminära rutavdrag och begär utbetalning från Skatteverket. När Du har rätt till rutavdrag behöver Du alltså inte ligga ute med pengar för hela arbetskostnaden, i väntan på skattereduktion, utan Du får en faktura på halva arbetskostnaden från oss, och sedan sköter vi allt pappersarbete med Skatteverket.
  • Clean help Stockholm utgår från att Du vill ha det automatiska skatteavdraget/rutavdraget för privatpersoner och därmed endast betala halva arbetskostnaden för städningen. Om Du inte önskar skatteavdraget, eller inte har rätt till mer skatteavdrag, ansvarar Du själv för att meddela Clean help om detta.
  • Efteråt får Du ett kvitto hem i brevlådan, som säger att Din preliminära skattereduktion har utförts.

Faktureringsalternativ

  • Om Du inte säger till om något annat kommer fakturan i form av en pappersfaktura per brev med en faktureringsavgift på 25 kronor plus moms.
  • Vi kan även erbjuda Dig att skicka fakturan i nedanstående former: Hör av Dig till oss om Du vill ha fakturan som:
    • E-postfaktura – om man väljer att få fakturan som e-postfaktura utgår ingen faktureringsavgift.
    • E-faktura hos Handelsbanken
    • Autogiro

Privatpersoner har möjlighet att begära rutavdrag för halva arbetskostnaden från Skatteverket vid köp av tjänsten flyttstädning av det egna hemmet. Clean help Stockholm ansöker om Ditt preliminära rutavdrag och begär utbetalning från Skatteverket. Du behöver alltså inte ligga ute med pengar för hela arbetskostnaden i väntan på avdraget, utan du får direkt fakturor på halva arbetskostnaden från oss, och sedan sköter vi allt pappersarbete med Skatteverket.

Din slutliga skattereduktion fastställs i samband med att Din inkomstdeklaration godkänns. Skattereduktion för rutarbeten medges med sammanlagt högst 50 000 kronor per person och år. Du kan inte få mer i skatteavdrag än du ska betala i slutlig skatt. Läs mer om detta på Skatteverkets hemsida.

För att kunna utnyttja rutavdraget måste du fylla minst 18 år det år du köper ruttjänsterna. Du måste även vara obegränsat skattskyldig i Sverige. Det betyder att du måste vara bosatt, vistas stadigvarande eller har väsentlig anknytning till Sverige och att du betalar skatt i Sverige för samtliga inkomster, oavsett om de kommer från Sverige eller något annat land.

Här hittar Du information från Skatteverket

Clean help Stockholm utgår från att Du vill ha det automatiska skatteavdraget/rutavdraget för privatpersoner och därmed endast betala halva arbetskostnaden för städningen. Om Du inte önskar skatteavdraget, eller inte har rätt till mer skatteavdrag, ansvarar Du själv för att meddela Clean help om detta.

Om ett felaktigt personnummer lämnas, eller om kunden redan utnyttjat hela sitt skatteavdrag och inte meddelat oss detta i förväg, kommer Clean help Stockholm att fakturera den del som skulle ha täckts av Skatteverket, samt lägga på en administrativ avgift på 300 kronor för det extra arbete som våra administratörer får utföra. Samma sak gäller om Skatteverket nekar kunden ersättning av någon anledning.

Företag

Begäran om offert

* Obligatoriskt

Kontaktperson

Namn *

E-postadress *

Telefonnummer *

Företag

Företagsnamn *

Företagsadress

Organisationsnummer

Information om lokalen som ska städas

Typ av städning

Lokalyta

Antal rum (om relevant)

Antal fönster (om relevant)

Städfrekvens

Material, maskiner och verktyg

Upplysningar, frågor och önskemål

Privatpersoner

Begäran om offert

* Obligatoriskt

Namn *

E-postadress *

Telefonnummer *

Adress där städuppdraget ska ske *

Faktureringsadress (om annan än städadressen)

Information om städuppdraget

Typ av städning

Bostadsyta

Den tomtyta som uppdraget gäller (om relevant)

Antal rum

Antal fönster (om relevant)

Städfrekvens

Upplysningar, frågor och önskemål